تغذیه سالم

رژیمهای غذاهای فصلی

جعفری، نعناع و پونه
جعفری و نعناع کنار انواع سبزی های پرزداری مانند پونه می تواند برای طولانی مدت گرده گیاهان را در خود نگه دارد و پاک کردن یا مصرف آنها به صورت خام می تواند باعث تشدید علائم آلرژی شود.

کرفس
کرفس هم جزو سبزی هایی است که می تواند گرده گل ها و گیاهان را برای طولانی مدت میان شاخ و برگ های خود نگه دارد و باعث تشدید علائم آلرژی شود. افراد مبتلا به آلرژی بهاره باید در این فصل از مصرف کرفس خام یا پاک کردن آن خودداری کنند اما مصرف کرفس پخته برای آنها مشکلی ایجاد نمی کند.

قارچ و بادمجان
مصرف برخی خوراکی ها باعث افزایش ترشح هیستامین در بدن و تشدید برخی علائم آلرژی فصلی مانند آبریزش بینی و عطسه می شود. از این رو، افراد مبتلا به آلرژِی فصلی باید در فصل بهار از مصرف خوراکی هایی مانند بادمجان، قارچ، خربزه، کشمش، پنیر و محصولات حاوی سرکه خودداری کنند.

گوجه فرنگی
ترکیبات موجود در گوجه فرنگی کنار خاصیت ماندگاری گرده گیاهان در این صیفی پرطرفدار هم می تواند احتمال تشدید علائم آلرژی در فصل بهار را افزایش دهد. از این رو، به افراد مبتلا به آلرژی فصلی توصیه می شود برای مدتی دور گوجه فرنگی را خط بکشند اما این افراد می توانند از رب یا سس گوجه فرنگی برای طعم دادن به غذای خود کمک بگیرند.